SaaS (اجاره نرم افزار یا نرم افزار به عنوان یک سرویس)یک مدل ارائه نرم افزار است که در آن نرم افزار های کاربردی به عنوان میزبان از طریق اینترنت ارائه می شوند. نرم افزار SaaS در سال های اخیر به دلیل مزایای زیادی که نسبت به مدل های ارائه نرم افزار مرسوم (قدیمی) دارد، محبوبیت فزاینده ای پیدا کرده است. این مزایا شامل سهولت در استفاده، کاهش هزینه های اولیه و مقیاس پذیری است.
اگر در نظر دارید یک محصول SaaS ایجاد کنید باید عوامل گوناگونی را در نظر بگیرید. در این مقاله راهنمایی جامعی در مورد چگونگی ایجاد یک محصول SaaS موفق، از جمله تعریف بازار هدف، توسعه محصول و گسترش کسب و کار ارائه خواهیم کرد.
تعریف بازار هدف: اولین قدم در ایجاد یک محصول SaaS موفق، تعریف بازار هدف مورد نظرتان است. این امر شامل درک این نکته است که مشتری مورد نظر شما کیست و چه نیازهایی دارد. برخی از سوالات کلیدی که باید از خود بپرسید عبارتند از:
مشتری مورد نظر من کیست؟
آنها درصدد حل چه مشکلاتی هستند؟
محصول من چگونه این مشکلات را برطرف می کند؟
نقاط فروش منحصر بفرد محصول من چیست؟
برای پاسخ به این سوالات باید از مطالعات بازار برای جمع آوری اطلاعات در مورد بازار هدف مانند نظر سنجی ها یا گروه های متمرکز (گروه های کانونی) استفاده کنیم. این اطلاعات در ایجاد محصولی که نیاز های مشتریان مورد نظرتان را برآورده کند، کمک شایانی می کند.
توسعه محصول: زمانی که بازار هدف خود را مشخص کردید، قدم بعدی توسعه محصول نرم افزاریSaaS است که شامل طراحی و ایجاد رابط کاربری (UI)، زیرساخت های پشتیبان و ویژگی های محصول است.
زمانی که درحال توسعه محصول خود هستید، در نظر گرفتن موارد زیر ضروری است:
تجربه کاربری (UX): محصول SaaS باید برای بازار هدف آسان، قابل درک و مورد استفاده باشد. این به معنای طراحی یک رابط کاربری است که کاربر پسند و پاسخگو به ورودی کاربر باشد.
مقیاس پذیری: محصول SaaS باید مقیاس پذیر باشد، به این معنی که می تواند تعداد فزاینده ای از کاربران را بدون به خطر انداختن عملکرد، افزایش دهد.
امنیت: محصول SaaS باید از داده های کاربر در برابر دسترسی های غیر مجاز محافظت کند.
برای اطمینان از اینکه محصول با این ضوابط و معیار ها مطابقت داشته باشد، کار با تیمی از توسعه دهندگان و طراحان با تجربه را در نظر بگیرید.
راه اندازی محصول: زمانی که محصول SaaS خود را توسعه دادید، گام بعدی، راه اندازی آن است. این شامل بازاریابی محصول به بازار هدف و جذب مشتری است.
برای راه اندازی موفقیت آمیز محصول، می توانید موارد زیر را در نظر بگیرید:
استراتژی قیمت گذاری: استراتژی قیمت گذاری باید با بودجه و انتظارات بازار هدف هماهنگ باشد. پیشنهاد یک نسخه آزمایشی رایگان یا یک نسخه رایگانِ پایه یا فریمیوم (Freemium) را برای جذب مشتریان جدید در نظر بگیرید.
استراتژی بازاریابی: استراتژی بازاریابی باید متناسب با بازار هدف باشد. تبلیغات در شبکه های اجتماعی، بازاریابی محتوا و بهینه سازی موتور جستجو برای جذب مشتریان جدید، یک امر ضروری است.
امور مشتریان: امور مشتریان برای اطمینان از تجربه مثبت مشتری، باید پاسخگو و مشتاق کمک باشد. این به معنای ارائه پشتیبانی از طریق چندین کانال مانند ایمیل، تلفن و چت می باشد.
گسترش کسب و کار: مرحله نهایی در ایجاد یک محصول SaaS موفق، گسترش در کسب کار است. این امر مستلزم گسترش و رشد پایگاه مشتری و ارائه محصولات بیشتر است.
برای گسترش کسب و کار خود می توانید موارد زیر را در نظر بگیرید:
حفظ مشتریان: حفظ مشتریان فعلی، برای تضمین درآمد مداوم، ضروری است. این به معنای ارائه پشتیبانی مداوم و به روز رسانی محصول، برای راضی نگه داشتن مشتریان است.
توسعه محصول: باید توسعه ویژگی های جدید یا گسترش پیشنهادات محصول را برای جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان موجود، در نظر بگیرید.
مشارکت: برای گسترش دامنه دسترسی و ارائه محصولات یا خدمات مکمل، با سایر شرکت ها در کسب و کار خود مشارکت کنید.
نتیجه
در نهایت، ایجاد یک محصول SaaS موفق، نیازمند یک رویکرد جامع است که شامل تعریف بازار هدف، توسعه محصول، راه اندازی محصول و گسترش کسب و کار می شود. با انجام این مراحل می توانید محصولی ایجاد کنید که نیاز های مشتریان مورد نظرتان را برآورده و در رسیدن به اهدافتان به شما کمک شایانی کند.